Waardecreatie
In de leerwerkgroep waardecreatie heb ik op een methodische wijze onderzoek gedaan naar de waarden van de doelgroep.
Door betrokkenheid en communicatie met de doelgroep wordt bepaald hoe en welke toegevoegde waarde wordt gecreëerd.
Generatieve technieken – In eerste instantie had ik het idee dat ik met een interview of enquête best wat kon bereiken en al heel veel over de gebruiker te weten kon komen. Met interviews en enquêtes komen we er vooral achter wat mensen zeggen denken en doen en wat zij zelf denken dat zij nodig hebben. Maar vaak moet je wat dieper graven om erachter te komen waar de behoefte van de mensen echt ligt.
Daar is contextmapping een hele mooi methode voor. Met contextmapping kun je inzicht verkrijgen in de leefwereld, emoties en behoeften van de échte mensen achter de gebruiker. Door verschillende generatieve technieken toe te passen is het contact met klanten intensief en wordt er een band opgebouwd waardoor je er ook achter kan komen wat mensen weten, voelen en dromen (latente behoefte).
Bagtour
Naar aanleiding van de inhoud van de tas wordt de deelnemer vragen gesteld. De voorwerpen die in de tas van de mensen zit verteld vaak veel over de indentiteit, interesses en waarden. Door foto’s te maken en er aantekeningen bij te zetten kan je het makkelijk analyseren.
Deze methode heb ik toegepast, omdat je door het zien en navragen over persoonlijke spullen, veel te weten kan over de persoon en de waarden van de persoon.