transmedia storytelling
Storytelling
Door het gebruiken van een verhaal kan je waarde creëren. Verhalen zijn de basis van wat we elke dag doen. Voor mij is het belangrijk dat de klant het bedrijf beter leert kennen en zich kunnen identificeren en zelf een onderdeel van het verhaal te kunnen worden. Daarom is het belangrijk op het juiste moment te presenteren wat de gebruiker nodig heeft, in verschillende vormen en over verschillende media.
Verhalen maken een klantbeleving menselijker.
Er zijn mensen die altijd trouw blijven aan hetzelfde bedrijf of merk. Dat komt vaak door het verhaal achter dit merk en de duidelijke merkwaarde die ze hebben neergezet.
Design for insights
Bij design for Insights heb ik geleerd hoe ik een verhaal kan maken voor verschillende communicatiedoeleinden.
Vanuit mijn eigen oerscene heb ik een thema gekozen voor het verhaal. Om het verhaal logisch op te kunnen bouwen heb ik een premisse gemaakt. Vervolgens heb ik een karakter en een karakterontwikkeling bedacht.
Volgens de drie-acten structuur en ‘de reis van de held’ is het verhaal opgezet. Om het verhaal geloofwaardig over te laten komen, heb ik inspiratie opgedaan uit bestaande bronnen en een Plant & Pay bedacht.
Retorica
Om mijn verhaal zo effectief mogelijk op te zetten en het publiek te overtuigen en ik gebruik gemaakt van retorica.
Pathos – Inspelen op emotie en gevoel van het publiek met waargebeurde verhalen.
Tools:
Ethos – De protagonist komt vertrouwd en geloofwaardig over. De kernwaarden sluiten aan bij de doelgroep.
Logos – Het verhaal is onderbouwd met betrouwbare en geloofwaardige bronnen. Het is duidelijk dat er research is gedaan.
Transmedia stories
In de LWG ‘transmedia stories’ heb ik geleerd hoe je een transmediaal verhaal kan ontwerpen dat aansluit bij het publiek.
Oerkarakters – Om een verhaal te maken dat aansluit bij de doelgroep is het belangrijk dat men zich kan herkennen in de protagonist. Daarom heb ik eerst een doelgroep onderzoek gedaan en naar aanleiding van dit onderzoek een oerkarakter ontworpen.
Storyworld – Bij het ontwerpen van de storyworld heb ik een onderzoek gedaan naar de leefomstandigheden van de doelgroep. Naar aanleiding daarvan heb ik een omgeving bedacht waar het verhaal zich afspeelt.
Verhaalstructuur – Om het verhaal transmediaal over te kunnen brengen, heb ik meerdere losse verhaallijnen bedacht, die onderdeel waren van één groot verhaal. Om een overzicht te krijgen, heb ik de verschillende kanalen in beeld gebracht. Zowel in de losse verhalen, als ieder verhaal op zich, heb ik een spanningsboog gecreëerd.
In deze LWG heb ik geleerd om een transmediaal concept te ontwikkelen, waar het publiek invloed heeft op het verloop van het verhaal. Ook heb ik geleerd hoe je een narratief verhaal op kunt zetten.