Storydoing
Bij deze LWG was het de bedoeling om een transmediaal verhaal neer te gaan zetten door te gaan DOEN. Door terug te kijken op je eigen pad, kun je conclusies trekken en het verhaal zien ontstaan
Hier loop ik eigenlijk al mijn hele leven tegenaan; mijn eigen signatuur. Wie ben ik, waar hou ik van hoe wil ik ontwerpen? Tevergeefs heb ik geprobeerd die te vinden. Ik ben opzoek gegaan naar stijlen die ik mooi vond en keer op keer een nieuwe stijl uitgeprobeerd, iedere keer weer wat anders. Maar door deze LWG ben ik erachter gekomen dat mijn uitgangspunt niet goed was. Ik keek veel te veel naar anderen en heb niet mijn eigen weg bewandeld.
Omdat ik een transmediaal verhaal moest maken heb ik het ‘Power to flower-model’ gebruikt als kompas. Hier heb ik mijn route uitgestippeld:
In Evernote en Twitter heb ik gedachten en inspiratie genoteerd en gedeeld.
Via Twitter is vooral tekst en het begin van ideeën gepost.
De stories in Instagram zijn ook wel mijn ‘behind the scenes’ en experimenteren wie ik ben en waar ik heen wil.
De acties worden gewoontes, er ontstaat een ontwerp.
Het eindproduct wordt gemaakt en op internet verspreid via Youtube.
Mijn verhaal wordt verteld in mijn profiel en er kan een match ontstaan met bedrijven die interesse hebben.
Back to the basics
Om te beginnen ben ik op zoek gegaan naar inspiratie, want waar kan ik nou een verhaal over posten en schrijven, hoe krijg ik die inspiratie nou?
Ik besloot naar het bos te gaan. Daar ben ik gaan wandelen, om me heen kijken, ruiken, voelen.
Even helemaal terug naar de basis. Helemaal overnieuw beginnen en kijken wat voor resultaten dit oplevert.
Go create
De eerste stap, de duik in het diepe. Dit verhaal moest ontstaan door berichten te gaan delen, maar hoe moet dit nou en hoe kan op deze manier nou een verhaal ontstaan?
Ik besloot gewoon te gaan DOEN. Doordat ik inspiratie nodig had en ik methodes bedacht om deze inspiratie te krijgen is #inspirationhacks ontstaan. Via Twitter postte ik elke dag een ‘inspirationhack’ en voor Instagram maakte ik hier een foto bij.
Mijn verhaal was gestart. En al gauw kwam ik erachter, dat er door te gaan DOEN, weer nieuwe ideeën ontstaan.
Inspiratie van anderen
Mijn kinderen hebben met verf een tekening gemaakt, als basis voor mijn ontwerp. Op deze manier wilde ik meer gelaagdheid in mijn ontwerpen en verhalen zien te krijgen.
Op een dag stond ik in de keuken en ik wist niet zo goed hoe ik verder moest gaan in deze LWG. Toen kwam opeens de pay-off in mijn hoofd “JUST DO IT” (van NIKE). En zo is het idee ontstaan om mij te laten inspireren door slogans en pay-off’s van verschillende bedrijven.
Ik ben gewoon gaan zitten schetsen en tekenen, heb de creatie van de kinderen als basis gebruikt voor het design van de quotes (afb. 4 en 5). Zodat er meer lagen in komen en het geen ‘plat’ design wordt.
Mijn zoektocht heb ik gedeeld via Twitter. En resultaten op Instagram, dit was ook wel mijn ‘behind the scenes’.
Bekijk mijn hele verhaal: