Spelersanalyse
Om de latente behoeften van de doelgroep te achterhalen heb ik cultural probe kits gemaakt en deze laten uitvoeren door 4 deelnemers. De resultaten heb ik geanalyseerd met behulp van een affinitymap. Naar aanleiding van de uitkomst heb ik een prototype voor een Serious Game gemaakt.
Een van de probes moest zo gemaakt worden, dat het spelertype van de gebruiker achterhaald kon worden.
De deelnemers maken de opdrachten in een week en geven dan de ingevulde probe kits terug. Daarna moeten er minimaal 2 deelnemers geïnterviewd worden. Vervolgens moeten de kwalitatieve gegevens geanalyseerd worden en vertaald naar ideeën voor een ontwerp van een serious applied game.
Doelgroepomschrijving: Parttime werkende (minimaal 2 dagen in de week) ouders met jonge schoolgaande kinderen.
Methodeomschrijving
Door participanten taken te laten uitvoeren; het doen, kan ik de latente behoeften van de gebruiker achterhalen. Probes zijn daar uitermate geschikt voor, ze zijn namelijk gebaseerd op de participatie door het maken van een documentaire over zichzelf.
Pilot
Om erachter te komen of de probes die ik bedacht had wel aan zouden sluiten en of ik hier de latente behoeften mee naar boven zou krijgen, heb ik een pilot uitgevoerd bij een persoon in de betreffende doelgroep. Naar aanleiding van deze van de feedback heb ik nog het een en ander aangepast, deze aanpassingen, de verschillende iteraties, zijn terug te vinden bij de omschrijving van de probes zelf.
Prototype
Het resultaat van het onderzoek heb ik gebruikt om een prototype te maken van een Serious Game.
Tools: