Design ethics
Wat is de juiste ontwerpkeuze? Is er wel een juiste keuze, of is dat per persoon verschillend? Hoe weet ik wat mijn doelgroep belangrijk vindt?
Er zijn veel vragen waar geen eenduidig antwoord op te vinden is. Daarom is het extra van belang om de stakeholders én hun waarden in kaart te brengen. Door deze waarden als uitgangspunt te nemen, zal de gebruiker én de opdrachtgever zich gezien en gehoord voelen. Maar op welke manier kan ik de waarde van de doelgroep het beste achterhalen? Dit heb ik gedaan door het maken van een provocatief prototype.
Provocatief prototype
Door een provocatief prototype in te zetten kunnen de verborgen waarden en ontwerpeisen bij de stakeholders in kaart gebracht worden. Voor zowel de doelgroep als bij de opdrachtgever heb ik een provocerend scenario gemaakt dat (in mijn ogen) net óver de ethische grenzen (zoals privacy) gaat. Door te provoceren ontstonden er discussies en werden de stakeholders min of meer gedwongen na te denken over welke waarden ze belangrijk(er) vinden en hoe dit naar voren zou moeten komen in het ontwerp.
Naar aanleiding van deze waarden en wensen heb ik meerdere ontwerpoplossingen gemaakt. Het ontwerp dat het beste aansloot bij de doelgroep en de wensen van de opdrachtgever heb ik samen met het ontwerpteam verder uitgewerkt.