Ontwerppracticum

icon-heart-draw  Design-thinking-ideate-icon  icon-cog-draw icon-test-draw 

Eenzaamheid is een groot probleem in Nederland en is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Maar is er wat doen tegen deze eenzaamheid? En kan de techniek bijdrage aan een oplossing tegen eenzaamheid?  De bedenkers van Kletsbot zijn ervan overtuigd dat het inzetten van een empathische chatbot een efficiënte manier kan zijn om gebruikers uit hun sociale isolement te halen al dan niet het gevoel van eenzaamheid te verminderen.

Wij, als CMD-studenten van de HAN in Arnhem hebben de opdracht gekregen om mee te denken over de functionaliteiten en de uiterlijke verschijningsvorm van de chatbot.

Maar hoe kom je erachter wat de klant écht wil? Weet de opdrachtgever eigenlijk wel wat de eindgebruiker nodig heeft? Om hier op een efficiënte manier achter te komen en tot de juiste ontwerpoplossing te komen hebben we gebruik gemaakt van de 1-10-100 methode.

 

1-10-100 Methode

Om tot een ontwerpoplossing te komen hebben we gewerkt volgens de 1-10-100 methode. Dit is een methode waarbij er in 3 iteraties wordt gewerkt, de iteraties zijn zo opgebouwd dat de iteraties steeds langer duren. De 1 ongeveer een dag, de 10 neemt 5 dagen en de 100 zo’n 20 dagen. Door deze manier van werken is het mogelijk om er al in een heel vroeg stadium achter te komen wat klanten van een idee vinden en is het mogelijk om de klantvraag al snel scherp te krijgen.

In deze drie iteraties, wordt telkens de design thinking-methode toegepast, maar de focus ligt elke iteratie op een andere fase van het design thinking-model.

Fase 1: Empathize en define
Wat wil de klant en wie is de gebruiker? Wat is de behoefte van de gebruiker?

We hebben de wensen van de gebruiker zo helder mogelijk in kaart gebracht. Naar aanleiding hiervan hebben we een prototype gemaakt en deze gepresenteerd aan de opdrachtgever.

Fase 10: Ideation en prototype
Welke ontwerpoplossingen bestaan er al en welke ‘best practices’ kunnen toegepast worden?
We hebben de vraag van de klant opnieuw onderzocht, maar ons nu ook meer gefocust op bestaande oplossingen en technieken. En we hebben meerdere oplossingsrichtingen verkend.

 

 

Tools:

Round-Custom-XD-icon Round-Custom-Illustrator-icon 

Het prototype in verschillende kleuren en met diverse functies.
Het resultaat van fase 100; een interactieve kletsbot die kleur, helderheid en gezichtsuitdrukking kan aanpassen.

Fase 100: prototype en test
De focus ligt op het testen van meerdere ontwerpoplossingen, om een bevestiging te krijgen waarom de ontwerpoplossing juist wel of niet werkt.

We hebben vooral heel veel ontwerpoplossingen getest bij de gebruikers. We hebben vormen, kleuren en scenario’s bedacht voor de chatbot en getest bij de doelgroep.

 

Naar aanleiding van dit onderzoek hebben we een definitief prototype gemaakt en deze gepresenteerd aan de opdrachtgever.